Veelgestelde vragen

Heb je ergens vragen over? Wij hebben de antwoorden.

Algemene vragen 


  • Wat zijn jullie openingstijden?

    Wij hanteren geen specifieke openingstijden. Je kunt ten alle tijden contact met ons opnemen via telefoon, email, whatsapp of via één van de contactformulieren op de website. Wij proberen binnen 24 uur te reageren. 


    Voor afspraken zoals bezichtigingen, begin- en eindinspecties zijn wij beschikbaar van maandag t/m vrijdag van 9:00 uur tot 17:00 uur. Ook hierin zijn wij weer flexibel, informeer daarom altijd naar onze mogelijkheden.

  • Kom ik in aanmerking voor huurtoeslag?

    Het wel óf niet krijgen van huurtoeslag kan een groot verschil maken in jouw persoonlijke financiële situatie. Wij raden altijd aan om te kijken naar de mogelijkheden om huurtoeslag te krijgen. Wij kunnen hier in veel gevallen alleen maar een advies in geven omdat het altijd afhankelijk is van je persoonlijke situatie. Er zijn een aantal belangrijke eisen, deze kan je hier terugvinden: 

    • Ben je 23 jaar of ouder? Dan mag de kale huurprijs niet hoger zijn dan €808,06.
    • Ben je jonger dan 23 jaar? Dan mag de kale huurprijs niet hoger zijn dan €452,20. 
    • Je huurt een zelfstandige woonruimte.
    • Jouw inkomen en vermogen mag niet te hoog zijn. 
    • Je moet ingeschreven staan op het adres. 

    In onze advertenties staat aangegeven of de woonruimte in aanmerking komt voor huurtoeslag. Hier bedoelen we dan mee; met de juiste persoonlijke situatie kan je in aanmerking komen voor huurtoeslag. Ons advies is om altijd eerste een proefberekening te maken. 


    Voor meer informatie kan je altijd de website van de belastingdienst raadplegen via de volgende link: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/toeslagen/content/kan-ik-huurtoeslag-krijgen.

  • Hoe werkt de afvalverwerking in Maastricht?

    In Maastricht wordt al jaren afval gescheiden. Afval wat opnieuw te gebruiken is kan je gratis wegbrengen op de aangewezen plaatsen hiervoor. Restafval kan je weggooien door de rood-witte restzak te gebruiken. Deze rood-witte restzakken zijn te koop bij de meeste supermarkten in Maastricht. Wij adviseren om het afval goed te scheiden en zoveel mogelijk gratis weg te brengen. Dit is goed voor het milieu maar ook zeker voor je eigen portemonnee want deze restzakken zijn duur. 


    Via de volgende website: https://www.gemeentemaastricht.nl/afval-en-milieu kan je alle informatie vinden die je nodig hebt. Hier kan je de afvalkalender terugvinden. Deze geeft aan wanneer het afval opgehaald wordt. Door het invullen van jouw postcode hoef je nooit meer een ophaaldag te missen. Ook kan je hier vinden waar het dichtstbijzijnde milieuperron is en waar je de restzakken kunt kopen. 


    Omdat het per locatie verschillend is adviseren we altijd om eerst zelf te zoeken naar informatie. Lukt dit niet dan kan je ons altijd benaderen. 

  • Inschrijven bij de gemeente

    Het is om verschillende redenen handig om je in te schrijven bij de gemeente Maastricht. Kom je voor een periode van 4 maanden of langer in Maastricht wonen dan is inschrijven ook verplicht. Het inschrijven kan in sommige gevallen online en in sommige gevallen moet je een afspraak inplannen bij de gemeente om je bij het GemeenteLoket in te schrijven. Voor het online doorgeven van de verhuizing heb je een DigiD nodig. Als je dit niet hebt dan moet je een afspraak maken. Voor meer informatie verwijzen we je graag door naar de website van de gemeente Maastricht: https://www.gemeentemaastricht.nl/verhuizen. 

  • Wat is "BSGW"?

    1 keer per jaar ontvang je de gemeentelijke belastingen. Deze belastingen dien je als huurder zelf te betalen. De gemeentelijke belastingen worden geregeld door het BSGW. Dit is de afkorting voor Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen. Als je vragen hebt over deze aanslag dan kan je het beste direct contact opnemen met het BSGW. Voor de contactgegevens van het BSGW zie: https://bsgw.nl/nl/contact. 


    Deze gemeentelijke belastingen ontvang je altijd in februari/maart. Het kan oplopen tot een paar honderd euro. Als je hier geen rekening mee houdt dan kan dit voor vervelende situaties zorgen. Gelukkig is er een regeling zodat je ook kwijtschelding kan aanvragen. Op basis van inkomen, uitgaven en bezittingen wordt bepaald of je in aanmerking komt voor deze kwijtschelding. Deze kwijtschelding kan worden aangevraagd via DigiD of via een formulier. Hiervoor moet je persoonlijk contact opnemen met BSGW. Mocht je extra informatie nodig hebben om dit formulier in te vullen dan horen we dit natuurlijk graag. 

  • Zijn huisdieren toegestaan?

    Huisdieren zijn in de meeste gevallen niet toegestaan. Heb je een huisdier dan kan je ons wel altijd vragen of huisdieren zijn toegestaan. Wij kunnen helaas geen uitzonderingen maken als het niet is toegestaan. 

  • DigiD aanvragen

    Een DigiD kan je alleen maar aanvragen als je de Nederlandse nationaliteit hebt. Via de volgende website kan je jouw DigiD aanvragen: https://digid.nl/aanvragen. 


Interesse in een woonruimte


  • Ik zoek een woning

    Ben je op zoek naar een woning in Maastricht of in de omgeving van Maastricht? Dan ben je bij ons aan het juiste adres. 


    Ons huidige aanbod is terug te vinden op deze pagina: https://www.mghousing.nl/woningaanbod. Staat er geen geschikte woonruimte tussen? Dan kunnen we je helpen in de zoektocht naar een nieuwe woonruimte. Via bovenstaande link kan je jezelf aanmelden voor onze nieuwsbrief. Met deze nieuwsbrief houden we je op de hoogte van ons nieuwe aanbod. Je ontvangt dan ons nieuwe aanbod direct in de mail. Ook ontvang je dit voordat het nieuwe aanbod op Facebook verschijnt. Hierdoor heb je een voorsprong. 


    Doordat onze huurders normaal gesproken een huurperiode hebben van minimaal 12 maanden met vervolgens 1 of 2 maanden opzegtermijn komen er bijna elke maand wel een paar nieuwe opties bij. 


    Mocht je geen interesse hebben in de nieuwsbrief dan adviseren we om onze website in de gaten te houden. Je kunt ook onze Facebook liken, hier komt ook al ons aanbod voorbij.

  • Ik heb interesse in een woonruimte

    Heb je interesse in een woning? Dat is goed nieuws! Wij adviseren wel altijd om eerst goed te kijken naar de eisen die gesteld worden aan een studio. Het is bijvoorbeeld mogelijk dat de woning uitsluitend bewoond mag worden door studenten óf dat er maximaal maar 1 iemand mag wonen. Wij kunnen geen uitzonderingen maken. 

    Val je binnen de doelgroep dan nodigen we je graag uit voor een bezichtiging. Wij begrijpen dat het niet altijd mogelijk is om fysiek langs te komen (zeker in deze tijden) en daarom is er bij ons ook de mogelijkheid om een video call in te plannen.  Het is niet mogelijk om een woning te reserveren of te huren zonder een bezichtiging. Wij gebruiken dit moment ook als kennismakingsgesprek. Wij vinden het tevens belangrijk dat je de woning gezien hebt. Dan kom je nooit voor verrassingen te staan. 

  • Hoe kan ik een bezichtiging inplannen?

    Voor het inplannen van een bezichtiging kan je ons via alle mogelijke manieren bereiken. Dit kan via mail, telefoon of via een whatsapp bericht. 

    Wij zijn in veel gevallen afhankelijk van de huidige huurder van de woning. Wij moeten een afspraak plannen om langs te komen. Wij vragen enige flexibiliteit hierin. Als het mogelijk is om al een aantal beschikbare datums door te sturen dan is dat fijn voor ons. 


    Het is ook mogelijk om een videocall in te plannen mocht je niet in de gelegenheid zijn om langs te komen op korte termijn. Verder proberen wij altijd een 1 op 1 bezichtiging te plannen zodat we je op de best mogelijke manier kunnen helpen.

  • Ik wil de woonruimte huren

    Ben je na de bezichtiging nog steeds geïnteresseerd. Perfect! Dan vragen we om na de bezichtiging een bevestiging te sturen naar info@mghousing.nl om aan te geven dat je studio graag wilt huren. Wij adviseren om hierbij ook een korte introductie over jezelf mee te sturen. Ook ontvangen we graag een kopie paspoort en bewijs van inschrijving op de onderwijsinstelling of een werkgeversverklaring (afhankelijk van de situatie). Wij houden hierbij natuurlijk rekening met de privacywetgeving. 

    Mochten er meer geïnteresseerde zijn voor de woonruimte dan wordt er helaas een keuze gemaakt. Het kan natuurlijk zijn dat je niet uitgekozen wordt. Wij helpen je dan vervolgens ook weer graag verder. Ben je wel uitgekozen als huurder dan kunnen we de huurovereenkomst opstellen.


    Het is belangrijk om te weten dat wij uitsluitend de sleutel overdragen als de huurovereenkomst getekend is en de betaling van de eerste maand huur en borg ontvangen is. 

  • Huurovereenkomst tekenen

    Wij gebruiken een systeem waardoor het mogelijk is om online de huurovereenkomst te ondertekenen. Het is daarom ook niet nodig om naar ons kantoor te komen. Je hoeft zelfs niet meer te printen. Hierbij denken we natuurlijk aan het milieu maar ook aan het verminderen van de ergernis die het printen met zich mee kan brengen, herkenbaar? ;) 


    Na het ondertekenen van de huurovereenkomst ontvangt de eigenaar een seintje om ook te ondertekenen. Als beide handtekeningen zijn gezet dan ontvangen alle partijen een getekend exemplaar. 


    Wij willen hier nog aan toevoegen dat je de link van het online tekenen gewoon kan openen. De huurovereenkomst is niet direct getekend. Je moet hiervoor nog een extra stap zetten maar deze wijst zich vanzelf. Bij vragen kan je natuurlijk altijd contact met ons opnemen. 

  • Hoe werkt de sleuteloverdracht of begininspectie?

    Na het ondertekenen van de huurovereenkomst plannen we de begininspectie. Wij communiceren soms over een begininspectie en over een sleuteloverdracht. Bij ons is dit hetzelfde. 

    In de huurovereenkomst staat vermeld voor welke datum de eerste maand huur en de borg betaald moet zijn. Deze betaling moet in ieder geval altijd op de rekening van de eigenaar ontvangen zijn voordat wij de sleutel overhandigen. 


    Tijdens de sleuteloverdracht doen wij een begininspectie van de woonruimte. Wij gebruiken hier een systeem voor zodat we alles duidelijk kunnen vastleggen. Mochten er bijvoorbeeld beschadigen zijn dan maken we hier een aantekening van en kan er achteraf nooit een discussie ontstaan. Ook als je na de sleuteloverdracht beschadigingen tegenkomt die niet door jezelf veroorzaakt zijn dan vragen we dit zo snel mogelijk naar ons toe te sturen. Hoe langer je hier mee wacht hoe moeilijker het is om aan te tonen dat je hier zelf geen schuld aan hebt gehad. 


    Deze begininspectie is een belangrijk onderdeel en tevens ook de laatste. Na de begininspectie ontvang je van ons de sleutel. Welkom in jouw nieuwe woning.

  • Wat is inbegrepen in de huurprijs?

    Het is afhankelijk van de woonruimte die je wilt huren. In veel gevallen is de huurprijs inclusief gas, water, elektriciteit, tv en internet. Maar dit is niet altijd het geval. 

    Op de foto's kunnen meubels aanwezig zijn. In sommige gevallen zijn de meubels inbegrepen maar deze kunnen ook van de huidige huurder zijn die er nog woont op het moment van het maken van de foto's. Het kan zomaar zijn dat deze meubels ter overname zijn.


    Wij adviseren daarom ook altijd om te kijken in de advertentie. 


Tijdens de huurperiode


  • Er is een schade, wat nu?

    Is er onverhoopt een schade ontstaan dan vragen we je direct contact op te nemen met de beheerder. In de huurovereenkomst vind je de contactgegevens van de beheerder. In sommige gevallen zijn wij dit zelf. Mocht dit niet het geval zijn en je stuurt de schademelding naar ons, dan zullen wij altijd zorgdragen dat deze bij de eigenaar terecht komt maar dan zit er natuurlijk een vertraging in. Wij zullen vervolgens ook terugkoppelen dat het contact met de beheerder moet verlopen. 


    Afhankelijk van de aard van de schade kan het zijn dat je de schade zelf moet betalen. Aangezien dat dit in elke situatie apart bekeken moet worden kunnen we daar op voorhand geen uitspraken over doen. 

  • Is onderverhuur mogelijk?

    In de huurovereenkomst is bepaald dat onderverhuur niet is toegestaan. Mocht je onverhoopt toch een tijdje verhuizen dan kan je wel altijd een verzoek indienen of het toch mogelijk is om de woonruimte onder te verhuren. Deze aanvraag moet worden ingediend bij de beheerder. De contactgegevens van de beheerder staan vermeld in de huurovereenkomst. 


    Het is hierbij wel belangrijk dat de intentie is om terug te keren in de studio. Als je namelijk niet terugkomt dan zien we dit als een opzegging van de huurovereenkomst en zullen we op zoek moeten naar een nieuwe huurder. Het is afhankelijk van je persoonlijke situatie wat de vervolgstappen zijn, het is daarom altijd belangrijk om contact op te nemen met ons of de beheerder om te kijken naar de mogelijkheden. 

  • Ik wil opzeggen, kan dat?

    De huurovereenkomst is leidend in dit geval. Het is daarom belangrijk om te kijken voor welke termijn je de huurovereenkomst bent aangegaan. In veel gevallen zal dit een minimale periode zijn van 12 maanden met een opzegtermijn van 1 of 2 maanden. Houd er rekening mee dat dit altijd volledige maanden zijn. Met een voorbeeld is het goed te zien hoe belangrijk is om de juiste datums aan te houden: 

    Voorbeeld: je hebt een looptijd van 12 maanden en een opzegtermijn van 1 maand. Dan kan je na 12 maanden, maandelijks opzeggen. Als je op 31 maart de huur opzegt kan je op 30 april de woonruimte verlaten. Zeg je pas op 1 april op, dan kan je pas op 31 mei de woonruimte verlaten. Zoals je kunt zien is het moment van opzeggen heel belangrijk. 

    Mocht het onverhoopt toch gebeuren dat je te laat hebt opgezegd dan kan je altijd een verzoek indienen om eerder op te zeggen. We kunnen hier geen garanties over geven. 

    Als je tot de conclusie komt dat je nog in de termijn zit waarin je niet kunt opzeggen kan je altijd een verzoek indienen bij de beheerder of bij ons om toch op te zeggen. Mocht de beheerder akkoord gaan met een vroegtijdig vertrek (ook wel contractbreuk genoemd) dan gaan wij op zoek naar een nieuwe huurder. Je bent ook zelf vrij om een nieuwe huurder te zoeken. De nieuwe huurder moet vervolgens wel geaccepteerd worden door de beheerder. In dit geval blijf je aansprakelijk voor de huur totdat de nieuwe huurder getekend en betaald heeft. Tevens staat in de huurovereenkomst vermeld dat je een boete betaald voor de contractbreuk. Mocht je eerder willen opzeggen dan contractueel mogelijk is dan brengt dit waarschijnlijk een hoop onzekerheden met zich mee. Neem daarom altijd contact met ons op bij twijfel. Wij helpen je graag verder. Als we snel op de hoogte zijn, kunnen we in veel gevallen tot een goede oplossing komen. 

    Zorg ervoor dat de woning altijd terug is in de staat waarin je deze ontvangen hebt. In veel gevallen wil dit dus zeggen dat de muren wit geverfd dienen te zijn en dat er geen gaten in de muur zitten. Ook moet de woonruimte schoon worden opgeleverd. Eventuele schoonmaakkosten kunnen in rekening worden gebracht. 


Na de huurperiode


  • Wanneer ontvang ik mijn borg terug?

    Als er geen bijzonderheden zijn dan ontvang je de borg terug binnen 3 maanden nadat je de woonruimte verlaten hebt. In de praktijk zal de borg sneller terug worden betaald. Wij vragen wel om een bewijs van uitschrijving op het adres van de woonruimte aan te leveren. Dit om problemen voor de nieuwe bewoner te voorkomen. 

  • Er was een schade, wat gebeurd er nu?

    Als er schade is ontstaan is het per gebeurtenis belangrijk om de gevolgen te bekijken. Mocht de schade door eigen toedoen zijn ontstaan dan zullen de kosten van deze schade worden verrekend met de borg. Ook eventuele schoonmaakkosten kunnen worden verrekend met de borg. Je zult hier ten alle tijden van de op de hoogte worden gehouden. Als er zonder communicatie een bedrag van de borg is ingehouden dan adviseren we je om contact met ons op te nemen.

  • Kan ik een goed huurdersverklaring ontvangen?

    Wij verstrekken een goed huurdersverklaring uitsluitend op verzoek. Mocht jouw nieuwe huurbaas een verklaring nodig hebben. Dan helpen we je graag verder. 

Share by: